Η εκπαίδευση και ειδικότερα τα συστήματα εκπαίδευσης σε διεθνές επίπεδο βρίσκονται κάτω από την επιτακτική ανάγκη της ενσωμάτωσης και της ανάπτυξης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική διαδικασία, προκειμένου να αναπτυχθούν στους εκπαιδευομένους γνώσεις και δεξιότητες, που απαιτούνται στον 21ο αιώνα.

Η ανάγκη αυτή επιβάλλει, όχι απλώς την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και την περιγραφή των αντιπροσωπευτικών δράσεων, που φαίνεται να επιδρούν στη μάθηση και τη διδασκαλία. Στο πλαίσιο αυτό έμφαση πρέπει να δοθεί στην παραδοχή ότι μετασχηματίζεται η διαδικασία της μάθησης και της διδασκαλίας (learning & teaching process) και ιδιαίτερα ο τρόπος, με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί και οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν τη γνώση, τις πληροφορίες και τις δεξιότητες. Σήμερα, με τις τεχνολογίες η διαδικασία αυτή εξελίσσεται και από δασκαλοκεντρική - βασισμένη στην παραδοσιακή κατεξοχήν διάλεξη – γίνεται περισσότερο μαθητοκεντρική – βασισμένη στην ενεργητική και συνεργατική μάθηση. Η μεταστροφή αυτή δε μπορεί να λάβει χώρα και να υλοποιηθεί αν δε βασίζεται σε ανάλογο σχεδιασμό και δράσεις, που υπαγορεύουν την εφαρμογή προγραμμάτων αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία και αποτελούν τη βάση της θεμελίωσης της εκπαιδευτικής αυτής στροφής.

Στη φάση αυτή το ερώτημα που τίθεται είναι … τι ακριβώς χρειάζεται να γίνει;

Τα σχολεία και άλλοι φορείς-οργανισμοί μπορούν να παίξουν ένα πρωταγωνιστικό ρόλο στις γρήγορες αυτές εξελίξεις. Για να είναι αποτελεσματικό το όλο εγχείρημα και να αντανακλώνται τα οφέλη στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα νέα αυτά δεδομένα και εργαλεία, που βασίζονται στις τεχνολογίες. Οι φορείς, που είναι υπεύθυνοι για ανάλογες δράσεις (προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών) θα πρέπει να παρέχουν τη δυνατότητα για ανάπτυξη ανάλογων εφοδίων και εργαλείων, βασισμένων σε νέα επιστημονικά δεδομένα. Ειδικά για την Τεχνολογική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) η ανάγκη αυτή επιβάλλεται λόγω της άμεσης σύνδεσης της ΤΕΕ με τη χρήση της τεχνολογίας και της εκτεταμένης χρήσης των ΤΠΕ στο αναλυτικό πρόγραμμα της ΤΕΕ. Οι εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ θα πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις, να τις εντάσσουν στο πλαίσιο της επιμόρφωσής τους, να τις αξιοποιούν στην περαιτέρω επαγγελματική σταδιοδρομία και ανάπτυξή τους και, κυρίως, να τις αξιοποιούν διδακτικά. Θα πρέπει επομένως να επιμορφωθούν με ειδικά προγράμματα αξιοποίησης των ΤΠΕ στην καθημερινή διδακτική πρακτική των ΤΕΕ.